Mimoriadne vzácny exemplár závodného automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé z roku 1955 sa na súkromnej aukcii predal za 135 miliónov eur (3,3 miliardy Sk). Stal sa tak najdrahším predaným vozidlom všetkých čias, oznámila automobilka spolu s aukčnou sieňou, ktorá predaj zorganizovala. Na svete existujú iba dva takéto automobily.
Aukcia sa konala v utajení už 5. mája v múzeu Mercedes-Benz v Stuttgarte, firma o nej ale informovala až teraz. Aukciu zabezpečila kanadská spoločnosť RM Sotheby’s.
Víťaznú ponuku podal britský zberateľ áut Simon Kidston, ktorý ale postupoval podľa pokynov jedného zo záujemcov. Ten potom ako skutočný víťaz aukcie zostal v anonymite. Kidston, ktorý je okrem iného aj poradcom, komentátorom a novinárom, nemeckú automobilku rok a pol presviedčal, aby auto predala.
Doterajší rekord pri aute predanom v aukcii držal automobil Ferrari 250 GTO z roku 1962, ktorý sa pred štyrmi rokmi predal za 48,5 milióna dolárov. Rekord pri aute predanom súkromne predstavoval 70 miliónov dolárov a týkal sa vozidla Ferrari GTO z roku 1963, uviedol server CNBC.
O predaji už vo štvrtok informoval server Hagerty Insider. Aukcia sa konala za mimoriadnych okolností, vstup na ňu mali iba vybraní zberatelia a zákazníci Mercedes-Benz.
Aukčná sieň RM Sotheby’s v zastúpení Mercedesu pozvala asi desať alebo možno aj menej starostlivo vybraných zberateľov áut, ktorí sú nielen dosť bohatí na to, aby sa mohli aukcie zúčastniť, ale ktorí boli schopní vyhovieť prísnym kritériám, ako požadovala nemecká automobilka. Tá chcela mať istotu, že nový vlastník sa bude o vozidlo starať tak dobre ako výrobca, že ho bude naďalej vystavovať a nepredá ho nikomu ďalšiemu len preto, že by mu to prinieslo rýchly zisk.
„Dá sa povedať, že si nikdy nikto nepredstavoval, že by toto auto mohlo byť niekedy ponúknuté na predaj, takže keď Mercedes-Benz požiadal aukčnú sieň RM Sotheby’s, či by nemohla zorganizovať aukciu, bola to pre nás skutočná česť,“ povedal šéf RM Sotheby’s pre oblasť Británie, Európy, Blízkeho východu a Afriky Peter Wallman.
Podľa ľudí z brandže sa predpokladá, že vybraní záujemcovia sa v múzeu Mercedes-Benz najprv zúčastnili na slávnostnom obede a že kľúčoví zberatelia do Stuttgartu tesne pred aukciou prileteli v súkromných tryskáčoch. Hlavná výstavná plocha múzea bola v ten deň pre verejnosť uzavretá.
Výťažok z predaja pôjde na podporu vzdelania a vedy pre mladých ľudí, a to v oblastiach, ako sú prírodné vedy a úsilie o znižovanie emisií uhlíka. Mercedes-Benz bude mať na tento účel novú nadáciu.
Predané vozidlo Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut je jedným z dvoch takýchto áut, ktoré boli v roku 1955 vyrobené, a je považovaný za jeden z najviac cenených automobilov. Vozidlo je výsledkom práce tímu dizajnérov, ktorý sa v Mercedese špecializoval na závodné autá. V jeho názve je priezvisko hlavného konštruktéra Rudolfa Uhlenhauta.
Mercedes sa s novým majiteľom dohodol, že auto bude pri zvláštnych príležitostiach verejne vystavené. Kto chce uvidieť jeho dvojča, má to jednoduchšie: Je vidieť šesť dní v týždni v múzeu Mercedesu.
V Česku sa ročne predá cez 500 auto veteránov, ceny dosahujú milióny
V Česku sa ročne predá viac ako 500 automobilových veteránov, ich ceny často dosahujú miliónové hodnoty. Najväčší záujem je o české značky Škoda, Praga alebo Aero, zo zahraničných potom o Porsche, BMW či Mercedesy. ČTK to povedal predseda Klubu historických vozidiel Praha Bedřich Danda.
Zrejme najdrahším historickým vozidlom v Česku je unikátny závodný Mercedes W154 zo zbierok Národného technického múzea, s ktorým v 30. rokoch pretekal slávny Rudolf Caracciola. V súčasnosti ide o jediný pôvodný exemplár na svete a jeho cena sa podľa motoristického experta Františka Dvořáka odhaduje na niekoľko miliárd Kč. Už v 90. rokoch za neho múzeu zahraniční záujemcovia ponúkali približne miliardu korún. W154 je niekedy označovaný za najlepšie pretekárske auto všetkých čias.
V Česku je podľa Dandy registrovaných okolo 25 000 historických vozidiel a ďalších zhruba 10 000 áut bez registrácie sa nachádza v stodolách či garážach majiteľov alebo prechádza renováciou v dielňach. „Trh s historickými vozidlami je primeraný našej veľkosti, preto nemožno porovnávať s trhom napríklad v USA alebo v Nemecku. Napriek tomu si myslím, že nie sme zase takí malí,“ podotkol.
Ceny veteránov sa podľa Dandy od zamatovej revolúcie výrazne zvýšili. Vozidlá sa predávajú buď cez špecializované firmy, cez inzerciu alebo na aukciách. Na weboch tak možno nájsť Lanciu Beta Spyder Zagato z roku 1977 za 100 miliónov Sk, Alfu Romeo 6C z roku 1930 za 84 miliónov alebo Mercedes-Benz 500 Special Roadster za 35 miliónov Sk.
„Náš Klub historických vozidiel Praha organizoval v drevných dobách historicky prvú aukciu v ČR v Prahe na Žofine 9. júna 1990. Mali sme tam 48 položiek, predali sa tri položky, ale po skončení aukcie sa začalo predávať medzi vlastníkmi a záujemcami a odhadujem, že sa tam predalo viac ako ďalších desať strojov. Aukciu sme zopakovali v roku 1996 v hoteli Hilton, bohužiaľ s rovnakým spôsobom a aj prerobkom. Asi sme boli veľmi napred,“ dodal Danda.
V súčasnosti je najväčšou podobnou akciou aukcie na výstavisku v Lyse nad Labom. Napríklad hneď pri tamojšej prvej aukcii sa vydražilo vozidlo Škoda 100 za 1,8 milióna Sk. Pri tohtoročnej aukcii sa podarilo vydražiť auto Tatra 13 valníček za rovnakú sumu.
Investičné veteránmi predáva napríklad firma The Art of Performance zberateľov a investorov Filipa Turka, Scuderia Praha alebo Mototechna Classic skupiny Aures Holdings.