21.7 C
Brno
Pondělí, 21 dubna, 2025
DomůAuto MotoDnes začína búranie rampy na pražský Barrandovský most. Obmedzí to dopravu na...

Dnes začína búranie rampy na pražský Barrandovský most. Obmedzí to dopravu na Strakonickej ulici

Stavebníci dnes v Prahe začínajú búrať nájazd na rampu rekonštruovaného Barrandovského mosta zo Strakonickej ulice. Kvôli tomu by mala byť po desať dní stiahnutá doprava z dvoch jazdných pruhov do jedného. Oprava mosta z roku 1983, ktorý je súčasťou mestského okruhu, začala v pondelok a je rozložená do niekoľkých rokov. Tento rok práce potrvajú 110 dní a vyjdú na 594,5 milióna korún.
Na Strakonickej ulici sa v smere do centra tvorila v rannej špičke kolóna od chuchelského závodiska, ktorá bola porovnateľná s kolónami, ktoré sa v mieste tvorili v minulých dňoch. Podľa pražskej Technickej správy komunikácií (TSK) bola okolo 9 hodiny v mieste doprava na stupni štyri z piatich.

Väčšie problémy v doprave nie sú, intenzívnejšia doprava bola v rannej špičke na niektorých obchádzkových trasách. Vyplýva to z údajov TSK a dopravných aplikácií.

Väčšie problémy v doprave na opravovanom moste zatiaľ neboli. Podľa skoršieho vyjadrenia primátorovho námestníka pre dopravu Adama Scheinherra (Praha Seba) bude pre vodičov zrejme najnáročnejších prvých desať dní na Strakonickej ulici s jedným jazdným pruhom. Plynulosť dopravy na moste by týmto opatreniam ohrozená byť nemala.

V pondelok robotníci zahájili opravu mosta frézovaním vozovky na rekonštruované časti stavby. Odstránili povrch cesty v pravom jazdnom pruhu smerom do Braníka a zo strakonickej nájazdovej rampy, ktorú dnes začnú búrať. Po demolácii terajšej rampy začne stavba novej rampy.

Vodiči by mali počas opráv mosta, ktorý je najvyťaženejšou komunikáciou v Prahe, využívať podľa TSK obchádzkové trasy, ktoré vedú najmä po Pražskom okruhu, kde bol dočasne otvorený zjazd na Písnici, pri Lihovare vznikla rampa na otáčanie a bola rozšírená kapacita križovatky pri moste Závodu mieru na Zbraslavi. TSK taktiež odporúča vodičom, aby pri jazde využívali mobilné aplikácie, ktoré na základe reálnych dát z prevádzky nájdu optimálnu trasu.

Dopravné peklo 110 dní
Plánovaná oprava Barrandovského mosta bude trvať roky, pričom pražský magistrát tvrdí, že najhoršia bude prvých „110 dní“. To vodiča veľmi neupokojuje. Najvyťaženejšia dopravná tepna v Českej republike nebude plnej prevádzky schopná až do roku 2025. Ako sa vyhnúť kolapsu, kadiaľ vedú obchádzkové trasy alebo akým iným prostriedkom sa prepravovať?

V pondelok 16. mája začala Technická správa komunikácií rozsiahlu rekonštrukciu, ktorá potrvá niekoľko rokov.

Rekonštrukcia mosta je rozdelená do štyroch etáp. Prvý sa uskutoční tento rok s dobou dopravného obmedzenia 110 dní a ďalšie budú postupne nadväzovať v nasledujúcich rokoch.

V rokoch 2023 a 2024 sa doprava obmedzí vždy na 92 ​​dní av roku 2025 už len na 82 dní.

Tento rok sa bude pracovať v pravej polovici južnej časti mosta v smere zo Smíchova na Južnú spojku a na príjazdovej strakonickej rampe, ktorá bude zbúraná a postavená nová. Ďalej sa bude opravovať spodná časť barrandovskej rampy a spodnej časti mosta nad komunikáciou Strakonická.

Most nebude nikdy úplne uzavretý, prejazd bude možný v troch jazdných pruhoch, z pôvodných štyroch, v oboch smeroch po celú dobu stavby.

„Hneď v pondelok 16. mája zahájime práce na rekonštrukcii mosta frézovaním povrchu vozoviek. Zároveň začneme odstraňovať pôvodné zábradlia a zvodidlá, následne zbúrame mostné rímsy. Tieto časti Barrandovského mosta sú už vo veľmi zlom technickom stave, preto ich plánujeme plne nahradiť. Súbežne bude prebiehať kompletná demolácia mostovky Strakonickej rampy, ktorú tiež čaká kompletná výmena,“ povedal tesne pred začatím rekonštrukcie Martin Ředina, riaditeľ Oblasti mostných stavieb v spoločnosti PORR, ktorá bude mať v najbližších rokoch opravu Barrandovského mosta na starosti.

Kritici namietajú, prečo sa nezačalo so stavbou až cez prázdniny, kedy je prevádzka predsa len slabšia a mohlo sa tak predísť dopravnému kolapsu.

„Barrandovský most je svojou kapacitou nenahraditeľný v komunikačnej sieti nielen hlavného mesta, ale aj Stredočeského kraja. Pri výbere dodávateľskej firmy sme preto kládli veľký dôraz na čo najkratšiu dobu uzávierok a zachovanie maximálnej možnej prejazdnosti mosta. Novo sme využili zmluvné vzory FIDIC podľa overeného celosvetového štandardu, ktorý obsahuje aj nástroje a mechanizmy pre efektívne riadenie stavby,“ zdôraznil generálny riaditeľ TSK Jozef Sinčák.

Kritika sa znáša ale predovšetkým na hlavu magistrátu. Ten sa bráni.

„Naši predchodcovia nemali na opravu Barrandovského mosta odvahu a most nechali desaťročia chátrať. Oprava je už úplne nevyhnutná. Barrandovský most opravíme, pretože nechceme, aby most spadol ako v talianskom Janove alebo Trójska lávka v Prahe. Na opravy už sa roky dôkladne pripravujeme. Na plánovanie opráv sme prvýkrát použili počítačové modelovanie dopravy s cieľom maximálnej prejazdnosti. S dvojmesačným predstihom sme tiež rozšírili Strakonickú o celý jeden pruh, aby sme uľavili doprave v okolí. Samotný most potom zostane prejazdný v troch pruhoch v každom smere a opravovať sa bude vždy len jeden pruh. Na mieste bude prítomná aj nonstop odťahová služba. Bez obmedzenia to nepôjde, verím ale, že Pražania opravený a bezpečný most ocenia.

Prečo je potrebná rekonštrukcia?
Každý most musí vo svojom životnom cykle prejsť kompletnou rekonštrukciou a výmenou niektorých častí. Týmto procesom ale Barrandovský most nikdy neprešiel. „Z diagnostiky vyplynulo, že najvážnejším problémom je zatekanie do zle zainjektovaných káblových kanálikov, a tým potom dochádza k oslabeniu predpínacej výstuže, ktorú musíme počas rekonštrukcie doplniť o nový systém. Ďalším problémom sú priesaky spôsobené už nefunkčným hydroizolačným systémom pod zvodidlovými múrikmi, lokálne poškodené hydroizolácie pod vozovkou, trhliny v stenách komôr a poškodený odvodňovací systém mosta, ktorý vyvoláva degradáciu betónu a koróziu betonárskej výstuže. Táto oprava vyžaduje kompletné sňatie mostovky, betónových zvodidiel a ríms a preizoláciu celého mosta. Chystáme tiež úpravy osvetlenia a preložky inžinierskych sietí,“ vymenúva Jozef Sinčák, generálny riaditeľ TSK.

Obchádzkové trasy
Najväčšie obmedzenie prinesie kompletné uzavretie nájazdu na most od ulice Strakonická, kde sa zbúra a postaví úplne nová rampa. Na most sa teda z tejto strany počas 110 dní vodiči nedostanú. Možností, ako sa dostať na druhú stranu Vltavy, je hneď niekoľko.

Vodičom sa odporúča využiť vyznačenú obchádzkovú trasu po Pražskom okruhu v smere k ulici K Barrandovu alebo v opačnom smere prejsť rieku po Lahovickom moste na Pražskom okruhu a ďalej do mesta zamierite buď zjazdom v Písnici a ulici Libušská, či zjazdom Vestec, po D1 a odtiaľ zamieriť do centra po ulici 5. mája.

Ďalšou možnosťou je nová vratná rampa, ktorá sa dokončuje pri Lihovare. Vodiči idúci z Chuchle na Barrandovský most pôjdu najskôr rovno pod Barrandovským mostom ku križovatke pri Lihovare a tesne pred ňou sa otočia po novej rampe späť do smeru cez Vltavu a na jednu na Barrandovský most v opačnom smere.

Uzavretá bude aj polovica južného mosta smerom na Južnú spojku. Jeden jazdný pruh smerom zo Smíchova na Južnú spojku bude preto prevedený do protismeru, aby mohla byť zachovaná prevádzka na moste v troch jazdných pruhoch v oboch smeroch.

Počas rekonštrukcie Barrandovského mosta sa na platené úseky obchádzkových trás vzťahuje výnimka. Vodiči môžu tieto úseky použiť aj bez diaľničnej známky a nebude im hroziť žiadna sankcia.

Náhradná doprava
Autobusové linky, ktoré cez most prechádzajú, tj 118, 170, 190, 196 a 197, zostanú v prevádzke v nezmenenej podobe.

Iba autobusová linka 125 bude v pracovných dňoch rozdelená na dva samostatné úseky, pretože na Južnej spojke vzhľadom na modelové kapacitné preverenie nebolo možné vyhradené pruhy pre autobusy predĺžiť.

Od 6 do 20 hodín budú preto spoje linky 125 jazdiť na skrátenej trase Háje – Sídlisko Petrovice – Skalka a na úseku Južné Mesto – Háje – Smíchovská stanica DPP zavedie náhradnú linku X125.

Cez víkendy, štátne sviatky, v pracovných dňoch skoro ráno a po 20. hodine bude linka 125 v prevádzke v doterajšej podobe.

Električky
V prípade výraznejších komplikácií pri prejazde autobusových liniek cez Barrandovský most sa cestujúcim odporúča využiť električkové spojenie z oblasti Modran a Braníka v smere do centra linkami 2, 3, 17 a 21, ktoré budú v pracovné dni posilnené od 6 do 19 hodín. Linka 21 bude rozšírená a bude zaisťovať priame spojenie až k Smíchovskej stanici.

Pre cestujúcich z oblasti Novodvorskej, Lhotky a Kamýka, ktorí doteraz využívali autobusové spoje a stanicu Smíchovskú stanicu na prestup na metro, odporúča TSK v prípade mimoriadnych udalostí prestúpiť na električkové linky 2, 3, 17 alebo 21 v Braníku v zastávke Prístaviska a ďalej do centra pokračovať električkou a na metro prestúpiť na Palackého námestí v stanici Karlovo námestí.

Napriek tomu, že severná oblasť mesta je od Barrandovského mosta už pomerne vzdialená, pre uľahčenie ciest do jeho okolia a zlepšenie pravidelnosti prevádzky električkovej linky 17 je v pracovné dni pripravené predĺženie všetkých spojov tejto linky zo zastávky Výstaviska do zastávky Vozovna Kobylisy.

Prívozy
K lepšiemu cestovaniu medzi oboma brehmi rieky Vltavy môže medzi Dvorcami a Lihovarom prispieť aj prívoz P3, ktorý bude v rannej špičke v prevádzke v 10 minútových intervaloch, zvyšok dňa potom po 15 minútach.

Pri tomto prívoze došlo na jar 2022 k presunutiu nástupného móla na pravom brehu Vltavy do bezprostredného susedstva areálu Žltých kúpeľov a do kontaktu s električkovými zastávkami Dvorca.

Vlaky
S cieľom zvýšiť kapacitu vlakových spojení v oblasti Zbraslavi bude od pondelka posilnená prevádzka v úseku Praha – Zbraslav – Praha-Braník a skrátené intervaly v ranných a dopoludňajších hodinách z 30 na 15 minút, okolo poludnia potom zo 60 na 30 minút. Dostupnosť posilnených železničných spojov na stanici Zbraslav zo Zbraslavi zaistí ráno aj popoludní v intervale 10 minút autobusová linka 165.

zeny

Mohlo by Vás zajímat

PR článek